مجری ذیصلاح فردی حقیقی یا حقوقی است که پروانه اشتغال به کار از وزارت راه و شهرسازی دارد. فرد یا شرکت مجری ذیصلاح طی قراردادی که با مالک منعقد میکند مسئول اجرای صفر تا صد ساختمان میشود. درواقع مجری ذیصلاح ساختمان مسئولیت صحت انجام کلیه عملیات اجرایی ساختمان را به عهده دارد.
برای جلوگیری از فعالیت افراد غیر متخصص در ساخت و ساز قانون جدیدی به تصویب رسیده است تحت عنوان شرکت مجری ذیصلاح.
مجری ذیصلاح به شخصی اطلاق می شود که دارای مدرک کاردانی یا کارشناسی یا بالاتر در رشته ی عمران یا معماری می باشد و توسط نظام کاردانی یا نظام مهندسی تایید شده باشد. عملیات های اجرایی ساختمان ها طبق قانون باید مجری و دفترهای مهندسی انجام شوند. تمام ساختمان ها توسط مجریانی که از طرف سازمان مهندسی تایید صلاحیت شده اند اجرایی می شوند. مجری ذیصلاح که باید در همه ی مراحل ساخت وساز حضور داشته باشد. پس در نتیجه شرکت هایی تحت عنوان شرکت مجری ذیصلاح بوجود آمده تا صنعت ساخت و ساز به طور تخصصی انجام شود.
با توجه به پیگیریهای بعمل آمده اعضای کاردان و معمارتجربی میتوانند از طریق از طریق درگاه ملی مجوزها و سامانه سپامک نسبت به ثبت شرکت مجری اقدام نمایند.جهت اطلاعات بیشتر با دفتر سازمان مراجعه نمایند.
📎آدرس درگاه ملی مجوزهای کشور:https://mojavez.ir
📎لینک سامانه سپامک: spamak.mrud.ir
برای ثبت شرکت مجری ذیصلاح چه شرایطی نیاز است؟
- برای ثبت چنین شرکتی در ابتدا باید به اداره ی ثبت شرکت ها مراجعه کرده و پس از به ثبت رسیدن باید در روزنامه ی رسمی به چاپ برسد .
- شرکت های مجری ذیصلاح که فقط در زمینه ی خدمات اجرای ساختمان فعالیت می کنند.
- شرکت مجری ذیصلاح باید به صورت حقوقی در سازمان نظام مهندسی عضو شود.
- در این نوع از شرکتها که باید دو نفر از مدیران آن دارای مهندس باشند و یا حداقل مدرک کاردانی داشته باشند و برای فعالیت پروانه ی اشتغال برای کار را داشته باشند.
- در شرکت مجری ذیصلاحاعضای هیئت مدیره و مدیران باید سوابق فعالیت های خود را در این زمینه ارائه دهند.
- تعداد اعضا در شرکت های مجری ذیصلاحشامل دو نفر به عنوان بازرس که نباید از میان اعضای شرکت باشند و سه نفر عضو می باشد.
- سرمایه ی اولیه برای تشکیل این نوع شرکت که یک میلیون ریال می باشد.
- مدت زمان برای ثبت شرکت که بیست روز کاری می باشد.
- برای تشکیل این نوع شرکتها باید در ابتدای تشکیل شرکت ۳۵%سرمایه به صورت نقدی پرداخت شود.
برای ثبت شرکت مجری ذیصلاح چه مدارکی نیاز است؟
- در مرحله ی نخست باید برای شرکت اسمی انتخاب شود.
- دو نسخه تقاضانامه
- دو نسخه اساسنامه
- دو نسخه اظهارنامه
- ارائه ی صورت جلسه ی هیئت مدیره و مجمع عمومی موسسین
- کلیه ی اعضای هیئت مدیره باید ۶ قطعه عکس ارائه دهند.
- در صورتی که انجام امور ثبت شرکت توسط وکیل انجام شود باید اصل و کپی وکالتنامه ارائه شود.
- اعضای هیئت مدیره، بازرسان شرکت و مدیر عامل باید گواهی عدم سو پیشینه ارائه دهند.
- کلیه ی اعضای شرکت باید کپی کارت ملی و شناسنامه که برابر اصل شده است را ارائه دهند.
شرایط ثبت شرکت مجری ذیصلاح برای افراد حقوقی
- شرکت با موضوع انجام خدمات اجرای ساختمان
- ثبت در اداره ثبت شرکت ها و ارسال آگهی ثبت شرکت
- عضویت در سازمان نظام مهندسی کشور
- بررسی کیفیت کارهای انجام شده سازنده
- ارسال سابقه اعضای هیئت مدیره و تمام مدیران
- داشتن پروانه اشتغال اجرایی ساختمان برای ۲ نفر از مدیران با مدارک دانشگاهی تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی یا نقشه برداری و فرد دیگر با تحصیلات عمران و معماری؛ دقت کنید که این دو فرد به صورت تمام وقت در شرکت باید فعال باشند.
- بررسی میزان توان مالی و امکانات سازندگان شرکت
شرایط ثبت شرکت مجری ذیصلاح برای افراد حقیقی
- بررسی صلاحیت افراد حقیقی بر اساس سابقه، کیفیت کارهایی که انجام داده اند، توانایی مالی و پروانه اشتغال می باشد.
- ارائه پروانه اشتغال به کار مهندسی تجربی یا کاردانی در رشته های معماری و عمران
- داشتن ۵۰ درصد از امتیازاتی که مرتبط با پایه فرد حقوقی از جداول و موارد معین است.
- حوزه فعالیت فرد حقیقی باید استانی باشد که پروانه را صادر کرده است.
هزینه مورد نیاز برای ثبت شرکت مجری ذیصلاح
مدت زمان ثبت شرکت که بین ۳۰ تا ۴۵ روز به طول می انجامد و میزان هزینه ی ثبت شرکت به نوع فعالیت شرکت و مقدار سرمایه ی آن بستگی دارد و پایین ترین میزان دستمزد برای ثبت شرکت مجری ذیصلاح یک میلیون و پانصد هزار تومان می باشد.
اقدامات لازم پس از ثبت شرکت مجری ذیصلاح
طی مدت یک هفته پس از ثبت شرکت باید دفاتر مالی شرکت را پلمپ کرده و محدوده ی حوزه ی مالیاتی خود را مشخص و نسبت به دریافت کد اقتصادی اقدام نمایید و در صورت انجام ندادن این امور طبق قانون باید جریمه پرداخت شود.
سوالات متداول
۱. مجری ذیصلاح کیست؟
مجری ذیصلاح شخصی است که دارای مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته ی عمران یا معماری می باشد و توسط نظام مهندسی تایید شده و باید در همه ی مراحل ساخت و ساز ساختمان حضور داشته باشد.
۲. سرمایه ی اولیه برای تشکیل شرکت مجری ذیصلاح چقدر می باشد؟
سرمایه ی اولیه برای تشکیل این نوع شرکت یک میلیون ریال می باشد.
۳. برای ثبت و تاسیس یک شرکت مجری ذیصلاح چه هزینه هایی نیاز است؟
میزان هزینه ی ثبت شرکت به نوع فعالیت شرکت و مقدار سرمایه ی آن بستگی دارد و پایین ترین میزان دستمزد برای ثبت شرکت مجری ذیصلاح یک میلیون و پانصد هزار تومان می باشد.
۴. چه کارهایی را باید بعد از ثبت شرکت مجری ذیصلاح انجام دهیم؟
طی مدت یک هفته پس از ثبت شرکت باید دفاتر مالی شرکت را پلمپ کرده و محدوده ی حوزه ی مالیاتی خود را مشخص و نسبت به دریافت کد اقتصادی اقدام نماییم.
مجری ذیصلاح کیست؟
قبل از آن که به بررسی مراحل ثبت و تاسیس شرکت مجری ذیصلاح بپردازیم، بهتر است ابتدا شما را با مفهوم مجری ذیصلاح آشنا کنیم. برای آن که یک شخص به عنوان مجری ذیصلاح شناخته شود باید حداقل دارای مدرک کاردانی یا کارشناسی در رشته های عمران یا معماری باشد. همچنین علاوه بر مدرک کارشناسی در رشته های عمران یا معماری، فعالیت این شخص باید به وسیله نظام کاردانی یا نظام مهندسی تایید شود. علاوه بر این مسائل، مجری ذیصلاح باید در تمامی فرآیندهای ساخت و ساز نظارت کافی را داشته باشد. بدین ترتیب، شرکت هایی به وجود آمدند که بتوانند فرآیند ساخت و ساز را به شکل تخصصی برای دیگران انجام دهند، زیرا این شرکت ها از افراد متخصص در این رشته و مورد تایید نظام مهندسی استفاده می کنند. به دلیل سود بالای ساخت و ساز در کشور ایران، شرکت های بسیاری در ایران به وجود آمدند که بدون آن که تخصصی در رشته های معماری یا عمران داشته باشند و از دانش قبلی برخوردار باشند، به ساخت و ساز رو آوردند. به دلیل گسترش یافتن ساخت و ساز از طرف افرادی که دانشی در این زمینه ندارند، سازمان نظام مهندسی و نهاد های مختلف تلاش کردند تا جلوی چنین فعالیت هایی را بگیرند. به همین دلیل شرکت های مجری ذیصلاح به وجود آمدند.
ثبت و تاسیس شرکت مجری ذیصلاح
برای آن که یک شرکت مجری ذیصلاح را به ثبت برسانید، معمولا ۳۰ تا ۴۵ روز کاری فرصت دارید. به همین دلیل، بهتر است برای آن کارها به درستی و با حوصله جلو بروند، پیش از آن که اقدام به ثبت شرکت مجری ذیصلاح بکنید، بهتر است تمامی مدارک خود را از پیش آماده کرده باشید.
شرایط ثبت شرکت مجری ذیصلاح
همانطور که بیان کردیم، پس از آن که شرکت های زیادی بدون آن که از مدرک و دانش تخصصی در رشته های عمران یا معماری برخوردار باشند به ساخت و ساز روی آوردند، نظام مهندسی ترتیبی اتخاذ کرد که فقط افرادی که صلاحیت کار در این رشته ها را دارند بتوانند مجوز برای ساخت و ساز دریافت کنند. در نتیجه، ثبت و تاسیس شرکت مجری ذیصلاح شرایط خاص خود را دارد و همانند گذشته شما نمی توانید به راحتی یک شرکت را برای ساخت و ساز به ثبت برسانید. در زیر لیستی از شرایط ثبت و تاسیس شرکت مجری ذیصلاح برای شما تهیه کرده ایم:
- تایید شدن توان مالی و سوابق حرفه ای شخص حقیقی
- شخص حقیقی به لحاظ سوابق کاری باید کارهای اجرایی مناسبی داشته باشد.
- دارا بودن پروانه اشتغال به کار
- مجاز به کار ساختمانی در استانی که پروانه کار صادر شده است.
- بتواند نیمی از امتیازات شاخص ها و قواعد تعیین شده را بگیرد.
- داشتن گواهی عدم خلاف در ساخت و ساز و وجود پایان کار
- عایت قوانین تعیین شده مربوط به ساخت و ساز
- بازپرداخت به موقع وام ها و تسهیلات بانکی
- استفاده از تکنولوژی های جدید در عرصه ساخت و ساز
شرایط مورد نیاز برای ثبت و تاسیس شرکت مجری ذیصلاح به وسیله اشخاص حقوقی
- حوزه فعالیت حتما مربوط به خدمات ساختمان باشد.
- عضو سازمان نظام مهندسی
- مدیرعامل و هیئت مدیره بایداز سوابق حرفه ای و مناسب برخوردار باشند.
- شرکت مجری ذیصلاح مورد نظر باید در اداره ثبت شرکت ها عضو شود.
- آگهی تاسیس شرکت باید منتشر شود.
- حداقل دو نفر از اعضای هیئت مدیره باید دارای پروانه اشتغال باشند.
- حداقل یک نفر از اعضای هیئت مدیره باید از تحصیلات در رشته های معماری یا عمران در مقطع کاردانی یا بالاتر برخوردار باشد.
- حداقل یک نفر از اعضای هیئت مدیره باید از تحصیلات در زمینه های تاسیسات مکانیکی یا برقی یا نقشه برداری در مقطع کاردانی یا بالاتر برخوردار باشد.
- اعضایی که از مدرک تحصیلی در رشته های معماری یا عمران برخوردارند، باید به صورت تمام وقت در شرکت حضور داشته باشند.
- امکان توان مالی سازندگان و امکانات آن ها مورد تایید قرار گیرد.
- حداقل تعداد اعضای هسته اولیه شرکت ۵ نفر است.
- ۳۵ درصد از سرمایه شرکت از همان ابتدا باید به شکل نقدی پرداخت شود.
شرایط مورد نیاز برای ثبت و تاسیس شرکت مجری ذیصلاح به وسیله اشخاص حقوقی
- افراد حقیقی باید سابقه تحصیلی و شغلی مناسب و حرفه ای داشته باشند.
- توانایی مالی افراد حقیقی باید مورد تایید قرار بگیرد.
- افراد حقیقی که قصد ثبت شرکت مجری ذیصلاح دارند باید پروانه اشتغال داشته باشند.
- افراد حقیقی که قصد ثبت شرکت مجری ذیصلاح دارند باید حداقل در رشته های معماری یا عمران از مدرک کاردانی برخوردار باشند.
- حوزه فعالیت فرد حقیقی باید در استانی باشد که پروانه اشتغال را صادر کرده است.
۱۰ نکته مهم که قبل ثبت شرکت باید بدانید!
آیا به ثبت شرکت فکر میکنید اما هنوز از تصمیم خودتان مطمئن نیستید و روند ثبت برایتان مبهم است؟ نگران نباشید! در این نوشتار نکات پیرامون ثبت شرکت را بخوانید تا با خیال راحت بتوانید تصمیم درستی بگیرید.
نکته اول: عجله ممنوع!
بهتر است در تاسیس شرکت تجاری صبور باشید. چرا که ثبت شرکت معمولا کار سادهای است؛ اما به محض تاسیس، با تکالیفی قانونی مواجه میشوید که ممکن است تا پیش از ثبت شرکت، اسمی هم از آنها نشنیده باشید! پس اگر در آغاز راه مشارکت و شروع کسبوکارتان هستید، کمی صبر کنید تا این نهال نوجوان کمی جان بگیرد! در ابتدای راه، احتمال شکست را طبیعی بدانید و با تصمیمی بهجا، زحمت انحلال شرکت را از سرتان رد کنید. در واقع باید زمانی به ثبت شرکت فکر کنید که:
- کسبوکارتان محصول یا خدماتی برای فروش و ارائه داشته باشد و از مراحل ایدهپردازی گذشته باشد.
- نهال کسب وکارتان به حدی از بلوغ رسیده باشد تا بتواند به تکالیف خود در برابر قانون عمل کند.
نکته دوم: به موقع ثبت کنید و اعتماد بخرید!
در ثبت شرکت نه عجله رواست و نه تنبلی! باید در زمان بهینه به سراغ تاسیس شرکت بروید. اگر کسبوکار شما از آب و گل درآمده، نباید تاسیس شرکت را به تاخیر بیندازید. این کار میتواند در معاملات و نوشتن قراردادهای کاری، شما را با مشکل مواجه کند. وقتی که مشخصات ثبتی ندارید، در بیشتر موارد نمیتوانید اعتماد مشتریان و سرمایهگذاران را جلب کنید و برای برند و محصولتان تبلیغ کنید. پس برای جذب اعتبار و رشد کسبوکارتان، اقدام به ثبت شرکت کنید.
نکته سوم: شرکای خود را انتخاب کنید.
در قانون تجارت ایران ثبت شرکت تکنفره امکانپذیر نیست. بنابراین باید به دنبال شرکای مناسب باشید. آنها میتوانند دوستان، آشنایان یا خانواده شما باشند. حداقل شریک برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود، ۲ نفر و برای ثبت شرکت سهامی خاص ۳ نفر است. حتی یک شرکت و شخص حقوقی دیگر هم میتواند جزء شرکای جدید شما باشد.
نکته چهارم: موضوع فعالیتتان را مشخص کنید.
میخواهید در چه زمینههایی کار کنید؟ همان میشود موضوع فعالیت شرکت شما که باید برای ثبت. در انتخاب موضوع فعالیت، از نظر گستردگی و تنوع محدودیتی ندارید و میتوانید در زمینههای مختلف کار کنید. اما یادتان باشد بعضی از موضوعات ممنوع هستند و بعضی دیگر به مجوز نیاز دارند. اگر موضوع شما نیازمند مجوز باشد، باید برای دریافت آن از سازمان مربوطه اقدام کنید.
نکته پنجم: انواع شرکت را بشناسید و نوع مناسب را انتخاب کنید.
قانون تجارت ۷ نوع شرکت را برای تأسیس معرفی کرده است:
۱. سهامی عام
۲. سهامی خاص
۳. با مسئولیت محدود
۴. تضامنی
۵. تعاونی
۶. مختلط سهامی
۷. مختلط غیر سهامی
پیش از اقدام به تأسیس باید لوازم و شرایط هر کدام از شرکتها را بدانید تا بتوانید قالب مناسب خودتان را مشخص کنید. اولین وجه تمایز این شرکتها در میزان مسئولیت شرکای آن است که پیش از ثبت باید از آنها اطلاع داشته باشید.
نکته ششم: نام مناسبی برای شرکت انتخاب کنید.
بعد از تعیین موضوع فعالیت و انتخاب نوع شرکت، باید به نامی مناسب برای این شخصیت جدید، فکر کنید. انتخاب نام شرکت قوانین و محدودیتهایی دارد که باید با توجه به آنها نام شرکت را برگزینید.
- نام پیشنهادی نباید در بین شرکتها و موسسات ثبتشده تکراری باشد.
- از کلمات انگلیسی و عربی استفاده نکنید.
- اگر میخواهید از اعداد استفاده کنید، به حروف باشد نه ارقام ریاضی.
- از اسامی خاص استفاده کنید و اسمهای عامی که زیاد استفاده شدهاند، مانند اصفهان، ایرانیان، جهان و… را فراموش کنید.
- اسامی پیشنهادی باید بیشتر از ۳ سیلاب (بخش) باشد.
- از عناوین اختصاصی مربوط به تشکیلات کشوری و دولتی استفاده نکنید.
- در انتخاب هر سیلاب، شئونات اسلامی و اخلاق حسنه را رعایت کنید.
- از اسامی شعرا، دانشمندان و کاشفان عصر حاضر استفاده نکنید.
- از اسامی اختصاری مانند پیویسی که ترکیب حروف ابتدایی چند کلمه است، پرهیز کنید.
- تفاوت نام پیشنهادی با نامهای ثبتشده، نباید تنها در پسوندهای جمع و اجزای صفتساز (ترین، نوین، اصل و…) باشد.
نکته هفتم: سرمایه را بشمارید و روی میز بگذارید!
تعیین میزان سرمایه هر یک از شرکا و مجموع سرمایه اولیه، مسئله دیگری است که باید به آن توجه کنید. سرمایه میتواند از نوع نقدی یا غیرنقدی (ملک، خودرو و…) باشد. حداقل میزان سرمایه در شرکتهای مختلف متفاوت است و بسته به بسترهای مختلف فعالیت مانند بورس، تاسیس صرافی و… میتواند گوناگون باشد. همچنین شرکتها باید مبلغی از سرمایه را در ابتدای تاسیس تأمین کنند که این مبالغ در انواع شرکتها با دیگری متفاوت است.
نکته هشتم: حواستان به آدرس و کد پستی صحیح باشد.
انتخاب نشانی مناسب با کاربری اداری، یکی دیگر از عوامل رسمیتبخش و هویتدهنده به این شخصیت تازه متولدشده است.. اداری بودن کاربری محل فعالیت شرکت، در روند دریافت کد بیمه کارگاهی توسط بازرس بررسی میشود. اقامتگاه شرکت، نشانی محلی است که مرکز اصلی فعالیتهای شرکت است و تمامی مکاتبات اداری، نامههای قضایی، صورتجلسات و… به این مکان ارسال میشوند. بنابراین به انتخاب مکان درست و کد پستی معتبر دقت کنید.
نکته نهم: مدارک ثبت شرکت را آماده کنید.
انجام هر کار اداری نیاز به ارائه یکسری مدارک دارد و ثبت شرکت هم از این قاعده مستثنا نیست. هر یک از شرکتهای تجاری مدارک و شرایط خاص خود را لازم دارند . به عنوان مثال مدارک و شرایط تاسیس شرکت با مسئولیت محدود شامل موارد زیر است:
- تصویر شناسنامه و کارت ملی شرکا و اعضای هیات مدیره
- اخذ مجوز لازم با توجه به موضوع فعالیت (در صورت نیاز)
- آگهی تاسیس و نامه نمایندگی (در صورتی که یکی از شرکا، شخص حقوقی باشد)
- آدرس و کد پستی محل فعالیت شرکت
نکته دهم: روش ثبت را انتخاب کنید.
شما میتوانید از طریق سامانه اداره ثبت شرکت ها، خودتان به تاسیس شرکت اقدام کنید. اما به دلیل ظرافت و پیچیدگی برخی از مراحل و حساسیت های سامانه، بهتر است این کار را به متخصصان مربوطه بسپارید.
“این مطلب تبلیغاتی است”
بازدیدها: ۵۴
ثبت دیدگاه