حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 217 تعداد نوشته های امروز : 0×
۱۰ نکته مهم در روند تکمیل اظهارنامه مالیاتی + مودیان مشمول تبصره ماده ۱۰۰
15 خرداد 1402 - 22:00
شناسه : 2152
بازدید 246
5

✍نکات مهمی که باید در هنگام تنظیم، تکمیل وارسال اظهارنامه مالیاتی مورد توجه قرارگیرد، بشرح ذیل می‌باشد: ۱. تسلیم الکترونیکی اظهارنامه مؤدیان، با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور و کد رهگیری پیش ثبت‌نام و در صورت تکمیل اطلاعات ثبت‌نام امکان‌پذیر می‌باشد. بنابراین ضروری است اشخاص حقیقی ‌وحقوقی نسبت به تکمیل ثبت‌نام و رفع […]

ارسال توسط : منبع : منبع: روابط عمومی کانون وکلای اصفهان
پ
پ

✍نکات مهمی که باید در هنگام تنظیم، تکمیل وارسال اظهارنامه مالیاتی مورد توجه قرارگیرد، بشرح ذیل می‌باشد:

۱. تسلیم الکترونیکی اظهارنامه مؤدیان، با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور و کد رهگیری پیش ثبت‌نام و در صورت تکمیل اطلاعات ثبت‌نام امکان‌پذیر می‌باشد.
بنابراین ضروری است اشخاص حقیقی ‌وحقوقی نسبت به تکمیل ثبت‌نام و رفع ایرادات احتمالی اقدام نمایند. چنانچه در روند ارسال اظهارنامه الکترونیکی کد خطای ۵۰۴ را دریافت کنید، به مفهوم عدم برقراری شروط فوق برای ارسال اظهارنامه می‌باشد.
۲. تکمیل تمامی بخش‌هایی که به رنگ قرمز و ستاره‌دار هستند، الزامی می‌باشد. در صوت پر‌ نشدن هر یک از بخش‌های مذکور، اطلاعات شما ذخیره می‌گردد ولی قادر به انجام عملیات ارسال اطلاعات نخواهید بود.
۳. حساب بانکی مرتبط با شغل مؤدی، موجب اعتبار اظهارنامه است. چنانچه حساب بانکی مربوطه معرفی نشود، چه بسا پس از ارتباط با سامانه بانکی و اخذ حساب بانکی مرتبط با شغل مؤدی، اظهارنامه تنظیمی و برآوردی اداره امور مالیاتی ملاک تعیین درآمد و مالیات قرار گیرد.
۴. در صفحه‌ای که مشخصات مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره درج می‌شود، ورود اطلاعات مدیرعامل ضروری می‌باشد.
۵. در صورت عدم تراز مالی در پایان دوره و عدم درج مبالغ مربوطه، امکان ارسال اطلاعات به سازمان امور مالیاتی وجود ندارد (به عبارت دیگر، باید اختلاف تراز دارایی‌ها و بدهی‌ها باید صفر باشد).
۶. در صفحه آخر، مشخصات مربوط به تنظیم‌کننده اظهارنامه که دارای حق امضا می‌باشد (مؤدی یا نماینده قانونی)، مدیر امور مالی و حسابرسی و در صورت حسابرسی دفاتر توسط موسسات حسابرسی اطلاعات مربوطه درج می‌شود.

۷. پس از ارسال نهایی، قادر به ویرایش اطلاعات خود نخواهید بود؛ لذا پس از تکمیل فرم و قبل از ارسال نهایی به سازمان امور مالیاتی، نسبت به چاپ نسخه پیش‌نویس و بررسی آن اقدام نموده و پس از اطمینان از صحت اطلاعات، اقدام به ارسال نمایید.
۸. چنانچه برای ارسال اطلاعات از گزینه ارسال بدون امضای الکترونیکی استفاده نمایید، پس از تایید ارسال می‌بایست نام کاربری و کد رهگیری پیش ثبت‌نام خود را وارد نمایید.
در صورت انتخاب گزینه ارسال اطلاعات با امضای الکترونیکی، پیش از ارائه نام کاربری و کد رهگیری پیش ثبت‌نام، می‌بایست توکن (token) خود را به رایانه متصل نموده و کد امنیتی را وارد کرده و اظهارنامه را امضا نمایید.
۹. انتقال اطلاعات بر اساس واحد مالیاتی ابراز شده توسط مؤدی ارسال می‌گردد. مسئولیت ناشی از عدم صحت کد واحد مالیاتی بر عهده خود مؤدی می‌باشد. پس از تایید اطلاعات فوق، اطلاعات شما به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌گردد.
۱۰. در صورت ارسال موفقیت‌آمیز اطلاعات، سیستم کد رهگیری به شما ارائه خواهد داد. کد رهگیری ارائه شده به صورت اتوماتیک روی فرم‌های چاپی منتقل می‌گردد.

 

مالیات فرم تبصره ماده ۱۰۰ چگونه محاسبه می شود؟

نحوه تعیین مالیات تبصره ماده ۱۰۰ ق م م یکی از نکات مهم و ضروری است. که می بایست کلیه مودیان مالیاتی اشخاص حقیقی از آن مطلع باشند.

از اینرو مطلب مالیات فرم تبصره ۱۰۰ چگونه محاسبه می شود ؟ تهیه و به شما گرامیان تقدیم می شود.

 

سقف تبصره ماده ۱۰۰ ق م م در سال ۱۴۰۲

طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۲ حداکثر میزان استفاده از تسهیلات ماده ۱۰۰ ق م م به مبلغ ۶۷.۲۰۰.۰۰.۰۰۰ ریال معادل ۶.۷۲۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان شش میلیارد و هفتصد و بیست میلیون تومان برای عملکرد سال ۱۴۰۱ مودیان اشخاص حقیقی گروه اول، گروه دوم و گروه سوم افزایش یافت. 

متن بند ل تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ : 

“به منظور تسریع و تسهیل رسیدگی به پرونده های مالیاتی ، اختیار سازمان امور مالیاتی کشور در تبصره ماده ( ۱۰۰) قانون مالیاتهای مستقیم در خصوص مودیان ، از انجام بخشی از تکالیف قانون مذکور از قبیل نگهداری اسناد و مدارک و ارائه اظهارنامه مالیاتی ، به حداکثر صد برابر(۱۰۰) برابر میزان معافیت موضوع ماده ۸۴ قانون مالیاتهای مستقیم افزایش می یابد. “

 

 

 معافیت سالانه موضوع ماده ۸۴ ق م م در سال ۱۴۰۱ : مبلغ ۶۷۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال 

 

سقف استفاده از تسهیلات ماده ۱۰۰ ق م م ۱۴۰۱ : ۶۷.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال= ۱۰۰*۶۷۲.۰۰۰.۰۰۰

 

بنابراین مودیان اشخاص حقیقی شامل گروه اول تا سوم ، که درآمدشان در سال ۱۴۰۱ به حداکثر ۶۷.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال می رسد نیازی به ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد ندارند.بلکه لازم است فرم تبصره ماده ۱۰۰ را تکمیل و ارسال نمایند.

 

چند نکته مهم استفاده از فرم تبصره ماده ۱۰۰ سال ۱۴۰۲

۱.در سال ۱۴۰۲ مالیاتهای پیشنهادی سازمان امور مالیاتی نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. 

۲.مودی اختیار دارد که از فرم تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کند یا اینکه اظهارنامه مالیاتی تهیه و تکمیل و ارسال نماید. 

۳. با بررسی بعمل آمده از عملکرد بعضی از مودیان مالیاتی ، بهتر است که بجای استفاده از فرم تبصره ماده ۱۰۰ اظهارنامه مالیاتی تکمیل و ارسال نمایند. 

۴. قبل از تکمیل و ارسال فرم تبصره ماده ۱۰۰ حتما از مشاوره مالیاتی استفاده نمایید. 

۵. در سال ۱۴۰۲ تغییرات جزئی در فرم تبصره ماده ۱۰۰ ایجاد شده است. 

۶.توجه داشته باشید حتی مودیانی که در سال اول فعالیت خود هستند در صورت موجود بودن اطلاعات کارتخوان و سایر اطلاعات فعالیت اقتصادی مودی ، امکان استفاده از فرم تبصره ۱۰۰ برای آنها فراهم است. 

۷.مودیانی که تصمیم به تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی را دارند ، به خاطر داشته باشند در صورت ارسال اظهارنامه ، باید آمادگی رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی را داشته باشند. 

۸.با توجه به نحوه محاسبه مالیات تبصره ماده ۱۰۰ ، در مورد بعضی از مودیان ترجیح دارد که اظهارنامه مالیاتی تهیه و ارایه نمایند. 

 

 

 

دستورالعمل-تبصره-ماده-۱۰۰-سال-۱۴۰۲

 

نکات مهم دستورالعمل تبصره ماده ۱۰۰ سال ۱۴۰۲

۱.سقف استفاده از تسهیلات تبصره ماده ۱۰۰ برای فعالیت های مشارکتی ۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال 

۲.مودیانی که مکلف به استفاده از پایانه ای فروشگاهی بوده اند لیکن از پایانه استفاده نکرده اند. مثل وکلا و پزشکان و مراکر درمانی 

۳.در سال ۱۴۰۲ سازمان مالیاتی بر اساس دستورالعمل،عده ای از مودیان را از استفاده از تسهیلات ماده ۱۰۰ محروم کرده است.

۴.مالیات متعلقه تعیین شده طبق فرم تبصره ماده ۱۰۰، در صورتی که مورد قبول مودی قرار گیرد حداکثر امکان پرداخت تا ۴ماه و طی ۴ قسط مساوی بدون تعلق کارمزد را خواهد داشت. 

۵.مودیانی که درآمد سال ۱۴۰۱ آنها از مبلغ ۶۷.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال بیشتر باشد .حق استفاده از تسهیلات تبصره ماده ۱۰۰ را ندارند و لازم است اظهارنامه مالیاتی ارایه دهند.

۶.در صورتی که مودی مشمول استفاده از مزایای تبصره ماده ۱۰۰ باشد و درآمد واقعی آن تا ۱۵% اختلاف باشد ، مالیات مابه التفاوت محاسبه و مطالبه خواهد شد. 

۷.در صورتی که مودیان مشمول تبصره ماده ۱۰۰ خواهان استفاده از مزایای مواد ۱۳۷، ۱۶۵ و ۱۷۲ ق م م باشند باید اظهارنامه مالیاتی ارسال نمایند.

۸.پزشکانی که طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مشمول کسر مالیات مقطوع بوده اند ، در صورت استفاده از فرم تبصره ماده ۱۰۰ و در صورت کسب درآمد بیشتر مابه التفاوت مالیات محاسبه و مطالبه خواهد شد.

۹.در دستورالعمل تبصره ماده ۱۰۰ تاکید شده، در صورتی که فروش واقعی مودیان مشمول استفاده از فرم تبصره ماده ۱۰۰بیش از درآمد تعیین شده سازمان مالیاتی است مودیان ، درآمد واقعی خود را در فرم درج نمایند.

۱۰.مبنای محاسبه مالیات فرم تبصره ماده ۱۰۰ ، با توجه به اطلاعات موجود در پایگاههای اطلاعاتی سازمان ( سامانه صورت معاملات فصلی ، ارزش افزوده و دستگاههای کارتخوان ) و سوابق مودی در سالهای گذشته خواهد بود.

۱۱.متاسفانه در دستورالعمل تبصره ماده ۱۰۰ ، ضریب افزایش مالیات مقطوع نسبت به سال گذشته درج نشده است. 

۱۲.معافیت ماده ۱۰۱ ق م م ویژه اشخاص حقیقی برای سال ۱۴۰۱ طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مبلغ ۳۹۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال تعیین گردیده است.

۱۳.حداکثر استفاده از معافیت موضوع ماده ۱۰۱ ق م م طبق تبصره ۱ ماده ۱۰۱ برای کسب و کارهای مشارکتی حداکثر ۲ معافیت به مبلغ ۷۹۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال در سال ۱۴۰۱ می باشد.

۱۴.در فعالیتهای شغلی زوجین ( زن و شوهر) حداکثر یک معافیت قابل استفاده می باشد.

۱۵.در صورتی که درآمد واقعی اشخاص حقیقی بیش از مبلغ ۶۷.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال در سال ۱۴۰۱ باشد و مودی از فرم تبصره ۱۰۰ استفاده نماید. فرم تبصره مورد قبول نخواهد بود و حکم عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی را خواهد داشت و مشمول مقررات ماده ۹۷ ق م م و جرایم موضوع ماده ۱۹۲ خواهد شد.

مراحل تکمیل فرم تبصره ماده ۱۰۰

۱.ثبت نام در نظام مالیاتی و اخذ کد رهگیری ثبت نام ،نام کاربری و رمز عبور به سامانه های مالیاتی 

۲.ورود به سامانه MY.TAX.GOV.IR ( پورتال عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور)

نحوه تکمیل فرم تبصره ماده ۱۰۰

 ۳.بعد از ورود به پنل کاربری مودی، سپس ورود به قسمت پرونده های مالیاتی و انتخاب بخش اظهارنامه های مالیاتی وسپس فعال کردن فرم تبصره ماده ۱۰۰

مراحل تکمیل فرم تبصره ماده ۱۰۰

نحوه تکمیل فرم تبصره ماده ۱۰۰

۴.پس از بازشدن فرم تبصره ماده ۱۰۰، بررسی اطلاعات مندرج در لیست و تکمیل اطلاعات درخواستی 

۵.سپس بررسی اطلاعات درآمدی ارایه شده از طرف سازمان مالیاتی در پایین فرم تبصره ماده ۱۰۰

۶.اطلاعات درآمدی شامل کارکرد دستگاه کارتخوان(POS) اطلاعات خرید و فروش در سامانه های مالیاتی ،اطلاعات فروش ابرازی خود مودی از طریق ارزش افزوده و صورت معاملات فصلی 

۷.بررسی مبلغ مالیات تعیین شده از طرف سازمان امور مالیاتی در فرم تبصره ماده ۱۰۰

فرم تبصره ماده ۱۰۰ جدید ۱۴۰۲

۸.سپس در صورت پذیرش مالیات مقطوع پیشنهادی سازمان امور مالیاتی ،تایید فرم و ارسال آن و اخذ کد رهگیری ارسال

۹.در صورت تعلق مالیات به مودی  انتخاب نحوه پرداخت بصورت نقدی و اقساطی ( نهایتا ۴ قسط مساوی طی ۴ ماه )

۱۰.در انتها تولید قبض پرداخت مالیات با شناسه ۳۰ رقمی در فرم تبصره ماده ۱۰۰ و چاپ و پرداخت مالیات متعلقه 

 

 

  جدول نرخ مالیات بر درآمد مشمول مالیات سال ۱۴۰۱ بعد از تغییرات 

طبق ماده ۱۳۱ ق م م 

از ۱ ریال تا ۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال با نرخ ۱۵% 

از ۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۱ ریال تا ۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال با نرخ ۲۰% 

بیش از ۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال با نرخ ۲۵% 

 

متن قانون تبصره ماده ۱۰۰ ق م م 

همانطور که می دانید مفاد تبصره ماده ۱۰۰ عبارتست از تسهیلاتی که طبق قانون مالیاتهای مستقیم به مودیان مالیاتی با درآمد محدود،  اعطا شده است.

متن تبصره ماده ۱۰۰ ق م م :

” سازمان امور مالیاتی کشور می­ تواند برخی از مشاغل یا گروههایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده(۸۴) این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مودیان مذکور را به‌صورت مقطوع تعیین و وصول نماید. در مواردی که مودی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می‌شود.

حکم این تبصره مانع از رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی تسلیم شده در موعد مقرر نخواهد بود.

 

 به موجب مصوبه ستاد ملی کرونا

مهلت ارسال فرم تبصره ماده ۱۰۰ سال ۱۴۰۱ تا ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ تمدید شد. 

 

 نکته مهم : 

لازم به ذکر است در سال ۱۴۰۱ بر اساس تصویب مراجع ذیصلاح حد ده برابر به ۱۰۰ برابر افزایش یافته است.

مودیان مالیاتی اشخاص حقیقی طبق مفاد ماده ۱۰۰ ق م م مکلفند حداکثر تا ۳۱خرداد ماه هرسال اظهارنامه های مالیاتی و فرم تبصره ماده ۱۰۰ را تکمیل  به سازمان مالیاتی ارسال نمایند.

 

سقف درآمد مودیان برای استفاده از مزایای فرم تبصره ماده ۱۰۰ برای عملکرد سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۰۰ برابر ۴۸۰.۰۰۰.۰۰۰  ریال موضوع معافیت ماده ۸۴ ق م م برابر با ۴۸.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال یا ۴.۸میلیارد تومان می باشد.

 

مزایای استفاده از فرم تبصره ماده ۱۰۰ ق م م 

همانطور که در متن تبصره ۱۰۰ آمده به سازمان مالیاتی قانونا اختیار داده شده تا برخی از مشاغل را از تهیه و ارسال اظهارنامه معاف کند،و مالیات این مشاغل را بصورت مقطوع تعیین و وصول نماید.

مودیانی که از مفاد تبصره ماده ۱۰۰ استفاده می کنند ، از ارسال اظهارنامه مالیاتی و نگهداری اسناد و مدارک موضوع ماده ۹۵ ق م م معاف هستند و مالیات آنها بصورت مقطوع تعیین می شود .

مودیانی که مالیات آنها بصورت مقطوع محاسبه می شود، در صورتیکه درآمد آنها محدود به سقف تعیین شده باشد ، مالیات دیگری پرداخت نخواهند کرد.

مگر آنکه بعدا معلوم شود مودی شرایط استفاده از تسهیلات تبصره ماد ۱۰۰ را نداشته و درآمدش بیشتر از سقف تعیین شده بوده است.

درآنصورت سازمان مالیاتی اقدام به تهیه اظهارنامه برآوردی موضوع ماده ۹۷ ق م م  می کند و بر اساس آن برگ تشخیص صادر و مالیات و جرایم موضوع ماده ۱۹۲ ق م م را مطالبه خواهند نمود.

 

نحوه محاسبه مالیات تبصره ماده ۱۰۰

سازمان مالیاتی برای محاسبه مالیات مودیان مشمول استفاده از فرم تبصره ماده ۱۰۰ ، چند فاکتور را مبنای محاسبه مالیات قرار می دهد.

۱.میزان درآمد یا فعالیت خرید و فروش مودی که در سامانه های مالیاتی در دسترس سازمان مالیاتی قرار گرفته است.

الف .سامانه صورت معاملات فصلی ( گزارش خرید و فروش ارسالی خود مودی و ارسالی دیگران به نام مودی )

ب.سامانه واریزی های دستگاه POS که به حساب بانکی مودی متصل بوده است.

ج .سامانه مالیات ارزش افزوده که توسط مودی اظهارشده است.

د .سامانه مالیات تکلیفی بابت مالیات علی الحساب پزشکان

ه.سامانه اطلاعات ساخت و فروش املاک

۲.سوابق مالیاتی مودی در سال گذشته

بنابراین مودیانی که درآمد آنها در سال ۱۴۰۰ تا مبلغ چهل و هشت میلیارد ریال( ۴۸.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) می باشد با توجه به فاکتورهای فوق و تصاویر زیر مالیات آنها تعیین می شود.

البته لازم به ذکر است مودیان مالیاتی مختارند در صورتیکه در سال ۱۴۰۰ در کسب وکارشان زیان کرده اند ، مالیات تعیین شده و پیشنهادی را قبول نکنند و اقدام به ارسال اظهارنامه مالیاتی نمایند.

البته در صورت ارسال اظهارنامه مالیاتی ، می بایست اسناد و مدارک لازم را برای رسیدگی در موعد مقرر نگهداری و به ماموران مالیاتی ارایه دهند. درآنصورت مالیات آنها پس از رسیدگی مشخص خواهد شد.

 

 

 

Views: 1

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.